Inloggen ? Inschrijven ? Help?

Doorzoek de website


Annuleren
×
Onderwerpen

Welkom

Veelgestelde vragen


Hoe word ik uitgenodigd voor een bezichtiging?

U kunt op verschillende manieren worden uitgenodigd om een woning te bezichtigen. Dit verschilt per woningcorporatie.

  • U krijgt een aanbieding voor een woning per e-mail of telefoon. U moet zelf kiezen of u per telefoon of per e-mail wilt worden benaderd. Dit geeft u aan bij Mijn WoningNet. Wilt u telefonisch worden benaderd, dan adviseren wij u om gebruik te maken van voicemail of een antwoordapparaat.
  • Bij sommige woningen krijgt u een eventuele aanbieding per post. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij een nieuwbouwproject.

Voor een woningbezichtiging krijgt u de contactgegevens van de huidige bewoner of de bezichtigingdatum en -tijd door. Verder wordt u geïnformeerd wanneer u uiterlijk moet doorgeven of u de woning wel of niet accepteert.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Wanneer mag ik een woning bezichtigen?

Na de selectie van de kandidaten bepaalt de corporatie een bezichtigingsdatum. Vervolgens worden er kandidaten uitgenodigd. Per woning kunnen dit meerdere kandidaten tegelijk zijn. Als de woning nog bewoond is krijgt u de contactgegevens van de huidige bewoner.

Het is niet mogelijk om een woningbezichtiging te verplaatsen. Als u zelf niet op het tijdstip kunt komen, mag u wel iemand namens u sturen. Let op: het is dan niet mogelijk om de woning later alsnog zelf te bezichtigen.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Ik heb een woning geaccepteerd, wat nu?

Als u een woning heeft geaccepteerd en u als eerste voor de woning in aanmerking komt, nodigt de woningcorporatie u uit om uw gegevens te laten controleren.
Als u een woning heeft geaccepteerd en u komt (nog) niet als eerste voor de woning in aanmerking, dan moet u wachten. Eerst zullen de woningzoekenden met een betere positie worden uitgenodigd om gegevens te laten controleren en eventueel het huurcontract te tekenen. Alleen als deze woningzoekenden de woning niet gaan huren, komt u als eerste voor de woning in aanmerking.

Zijn uw gegevens na controle in orde, dan biedt de corporatie u een huurcontract aan. De woningcorporatie zal voor u een huisvestingsvergunning bij uw gemeente aanvragen, als dit van toepassing is.
Als u verhuist moet u zich op uw nieuwe adres inschrijven bij de basisadministratie personen (BRP) van uw gemeente. Soms doet de corporatie dit voor u. Vraag dit na bij de woningcorporatie/uw nieuwe verhuurder.
U wordt door de woningcorporatie bij WoningNet uitgeschreven als u de woning definitief gaat huren. Om in de toekomst voor een andere sociale huurwoning in aanmerking te komen moet u zich opnieuw inschrijven.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Ik heb een woning geaccepteerd en wil nu alsnog weigeren. Kan dit?

Na acceptatie van de woning kunt u alsnog de woning weigeren. Als u dit na controle en het goedkeuren van uw gegevens doet, kan de corporatie kosten in rekening brengen. Dit bedrag kan maximaal één maand huur zijn (de brutohuurprijs van de woning).

Zolang deze kosten niet zijn voldaan wordt uw inschrijving geblokkeerd. U kunt dan niet reageren of een aanbieding ontvangen voor een andere woning.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Welke gegevens worden getoetst voordat een woning wordt toegewezen?

Voordat een woning definitief wordt toegewezen, controleert de corporatie in ieder geval de volgende zaken:

  • Betaling inschrijfkosten; 
  • Inkomensgegevens*; 
  • Persoonlijke gegevens van uzelf en uw eventuele mede-inschrijver(s) en/of kinderen; 
  • Aantal personen, samenstelling huishouden; 
  • Woonduur of inschrijfduur; 
  • Eventuele urgentie/indicatie;
  • Nederlandse nationaliteit of geldige verblijfsstatus;
  • Binding;
  • Verhuurdersverklaring (indien van toepassing).

Huurt u al een corporatiewoning op het moment dat u een andere huurwoning accepteert? Dan stuurt uw nieuwe verhuurder na controle van uw gegevens een melding verhuizing naar uw huidige verhuurder.

* Uw inkomen wordt getoetst aan de hand van uw meest recente (voorlopige) aanslag inkomstenbelasting of een inkomensverklaring. Deze verklaring vraagt u aan bij de Belastingdienst, via telefoonnummer 0800 - 0543. U ontvangt de verklaring binnen vijf werkdagen.

Als de Belastingdienst geen inkomensverklaring kan afgeven, dan ontvangt u hiervan een schriftelijke bevestiging. Lever deze in en voeg uw meest recente jaaropgave, een recente maandloonstrook (of vier weekloonstroken), een uitkeringsspecificatie of een accountantsverklaring (als u zelfstandig ondernemer bent) toe.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Wat is een melding verhuizing?

De melding verhuizing is een bericht van uw nieuwe verhuurder naar uw huidige verhuurder. Hierin staat dat u een andere woning heeft geaccepteerd en de huur binnenkort zal opzeggen.
De melding verhuizing wordt automatisch verstuurd naar uw huidige woningcorporatie, nadat u het huurcontract van uw nieuwe woning heeft getekend. Als u een medeaanvrager heeft die een eigen zelfstandige woning huurt, wordt er ook een melding verhuizing gestuurd naar de woningcorporatie van uw medeaanvrager.

Let op! U moet zelf uw huidige huurcontract opzeggen bij uw woningcorporatie. Een voorwaarde voor het huren van de aangeboden woning is dat u uw huidige woning leeg achterlaat. U bent dus verplicht om de huur op te zeggen. Een meeverhuizend persoon die een eigen zelfstandige woning huurt, moet ook de huur opzeggen.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Wat is een verhuurdersverklaring?

Een verhuurdersverklaring is een verklaring van uw huidige verhuurder en uzelf voor de nieuwe verhuurder.

In een verhuurdersverklaring schrijft uw huidige verhuurder onder meer of er een betalingsachterstand is en of er bijvoorbeeld sprake is geweest van overlast. Een meeverhuizend persoon die een eigen zelfstandige woning huurt, moet ook een verhuurdersverklaring invullen.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Wat moet ik doen als ik de documenten voor de acceptatie van een woning niet op tijd kan inleveren?

Neem in deze situatie zo spoedig mogelijk contact op met de corporatie die de woning verhuurt.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Ik heb een klacht, waar kan ik de klacht indienen?

Er zijn verscheidene soorten klachten waarmee u bij verschillende partijen terecht kunt. U kunt uw klacht eerst voorleggen aan een medewerker van het Klantcontactcentrum. De medewerker kan u vertellen hoe en waar u uw klacht kunt indienen.

Voor klachten over het woningaanbodsysteem en de toewijzing kunt u terecht bij de regionaal werkende Klachtencommissie Woonruimteverdelingsysteem. Klik hier voor meer informatie.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie

Staat uw vraag er niet bij? Stel hem dan aan het Klantcontactcentrum.

Uitleg ?

x
Helpfunctie actief

De helpfunctie is nu actief. Klik bij een onderwerp op het ?-icoon om uitleg te krijgen. Klik nogmaals op Help? om de helpfunctie te sluiten.