Inloggen ? Inschrijven ? Help?

Doorzoek de website


Annuleren
×
Onderwerpen

Welkom

Veelgestelde vragen


Hoe is mijn privacy beschermd als ik mijn inkomensdocumenten toevoeg (upload)?

Wij vragen u om zelf uw BSN nummer onleesbaar te maken voordat u het inkomensdocument toevoegt in uw inschrijfgegevens. Als u het document vanaf een smartphone uploadt kunt u hiervoor gebruik maken van de kopieID-app van de Rijksoverheid. U mag het document ook zelf bewerken en het BSN nummer doorstrepen. Hiervoor moet u eerst het document printen zodat u het BSN nummer kunt doorstrepen en vervolgens scant u deze opnieuw in. Houdt u er wel rekening mee dat u het originele document moet kunnen overhandigen bij een woningacceptatie.

Alleen als u een woningaanbieding heeft kan de medewerker van de corporatie uw documenten inzien om uw inkomen te controleren. Heeft u geen aanbieding, dan zijn de documenten niet op te vragen door de corporatiemedewerkers. De medewerkers van WoningNet kunnen uw documenten niet inzien, ook niet als u een woningaanbieding heeft.

De documenten worden na een jaar automatisch verwijderd om te voorkomen dat er verouderde informatie blijft staan. Ook worden ze weggegooid als u zichzelf (of een ander persoon uit uw huishouden) uitschrijft.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Hoe kan ik bezwaar maken tegen een signalering op mijn inschrijving?
U kunt bezwaar maken tegen uw signalering door een e-mail te sturen naar uw voormalige verhuurder. U vindt de contactgegevens op deze website. Vermeld als onderwerp ’bezwaarschrift signalering’. Vermeld in uw bezwaarschrift in ieder geval de volgende gegevens:
Uw naam, adres, postcode en woonplaats
De reden(en) van uw bezwaar

Voeg ook een kopie van het bericht toe dat u ontvangen heeft over de signalering op uw inschrijving. Dit bericht is u per e-mail toegestuurd en vindt u ook terug in uw profiel onder Mijn berichten.

Als u bezwaar indient, ontvangt u binnen twee weken een ontvangstbevestiging en binnen zes weken een inhoudelijke reactie. Indien uw bezwaar gegrond wordt verklaard, dan wordt de signalering aangepast of verwijderd.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Hoe kan ik mijn inkomensdocumenten toevoegen (uploaden)?

Log in en ga naar Mijn gegevens en dan het kopje Mijn documenten. Hier kunt u uw inkomensdocumenten toevoegen (uploaden). U kunt de digitale versie van uw inkomensverklaring of aanslag die u van de Belastingdienst heeft gekregen uploaden (in pdf-formaat), of een foto in jpg-, jpeg- of png-formaat. Zo kunt u bijvoorbeeld met uw smartphone een foto uploaden van uw papieren inkomensdocument. Elk document mag niet groter zijn dan 5MB. 

Wij vragen u om zelf het Burgerservicenummer (BSN) onleesbaar te maken. Dat kan bijvoorbeeld door een foto te maken van het document met de KopieID-app van de Rijksoverheid. Leest u ook de instructiepagina uploaden op een computer of uploaden met een mobiele telefoon.

 
Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Kan iedereen mijn inkomensdocumenten zien na uploaden?

Nee, alleen medewerkers van de corporatie die u een woning aanbiedt, kunnen de documenten zien om uw inkomen te controleren. Heeft u geen aanbieding, dan zijn de documenten niet op te vragen door de corporatiemedewerkers. De medewerkers van WoningNet kunnen uw documenten niet inzien, ook niet als u een woningaanbieding heeft. Zij kunnen alleen controleren of er een document aanwezig is in uw gegevens.

De documenten worden na een jaar automatisch verwijderd om te voorkomen dat er verouderde informatie blijft staan. Ook worden ze weggegooid als u zichzelf (of een ander persoon uit uw huishouden) uitschrijft.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Waarom kan ik niet meer telefonisch mijn positie opvragen?

Vanaf 1 april 2017 is de resultatenlijn van WoningNet opgeheven. Dit betekent dat u niet meer telefonisch het resultaat kunt opvragen van uw reactie op een woningadvertentie. Daarnaast zijn ook de reactielijn en servicelijn niet meer beschikbaar. De reden waarom wij deze telefoonlijnen opgezegd hebben, is dat wij merken dat woningzoekenden steeds beter hun weg vinden via de website. Het proces rondom het zoeken en accepteren van een woning verloopt bijna helemaal digitaal. 

Heeft u hulp nodig om uw positie via de website op te vragen? Dan kunt u contact opnemen met het Klantactcentrum van WoningNet. 

 

 

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Waarom kan ik niet meer telefonisch reageren?

Vanaf 1 april 2017 is de reactielijn van WoningNet opgeheven. Dit betekent dat u niet meer telefonisch een reactie kunt plaatsen op het woningaanbod. Daarnaast zijn ook de resultatenlijn en servicelijn niet meer beschikbaar. De reden waarom wij deze telefoonlijnen opgezegd hebben, is dat wij merken dat woningzoekenden steeds beter hun weg vinden via de website. Het proces rondom het zoeken en accepteren van een woning verloopt bijna helemaal digitaal. 

Lukt het u niet om een reactie te plaatsen op het woningaanbod? Bijvoorbeeld omdat u geen computer heeft of hulp vanuit uw naaste omgeving. Neem dan contact op met het Klantcontactcentrum van WoningNet. Wij helpen u graag verder.

 

 

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Waarom krijg ik bij het reageren een melding dat ik op de signaleringslijst sta?
Als u op de signaleringslijst staat, kunt u tijdelijk niet reageren op het woningaanbod. U heeft hiervan bericht per e-mail of per post ontvangen. Deze e-mail is terug te vinden bij uw Profiel onder Mijn berichten.

Meer informatie over signaleringen kunt u terugvinden op deze website. Als u meer wilt weten over de signalering op uw inschrijving kunt u contact opnemen met de woningcorporatie die u op de signaleringslijst heeft geplaatst. 

 
Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Waarom moet ik inkomensdocumenten toevoegen als ik wil reageren op een sociale huurwoning?

Het inkomen dat u opgeeft moet passen bij de huur van de woning. Als u actief reageert op het woningaanbod is het dus belangrijk dat uw inkomen klopt. Door het toevoegen van de inkomensdocumenten kan de corporatie vroeg in het aanbiedingsproces zien of u daadwerkelijk kans maakt op de woning. Door uw inkomen over te nemen van het document dat ook nodig is bij woningtoewijzing voorkomt u teleurstellingen en onnodige vertraging. Het aanbiedingsproces kan hierdoor sneller verlopen. Bij toewijzing voert de corporatie nog een definitieve controle uit als u alle documenten bij hen heeft ingeleverd.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Wanneer verschijnt het sociale woningaanbod op de website?

Iedere dag wordt het aanbod van sociale huurwoningen op de website ververst. In de woningadvertenties staat tot wanneer u kunt reageren. Deze datum kan bij iedere woning anders zijn. Een woning staat minimaal vijf dagen op de website.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Hoe vaak mag ik reageren?

U mag maximaal twee actuele reacties hebben. Dit zijn reacties op woningen waarvan de reactietermijn nog niet is verstreken. Is de reactietermijn van een van uw actuele reacties verstreken, dan kunt u weer op een nieuwe woning reageren.

Wij adviseren u om minimaal één keer per week het woningaanbod op de website te bekijken.
Iedere dag verschijnt er nieuw woningaanbod op de website.

Naast deze reacties kunt u onbeperkt reageren op vrijesectorhuurwoningen.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Hoe kan ik controleren of mijn reactie is vastgelegd?

Log in en klik op Mijn reacties en vervolgens op Actuele reacties of Lopende reacties.

Hier ziet u welke reacties op sociale huurwoningen zijn vastgelegd. 

Als u reageert op vrijesectorhuurwoningen krijgt u automatisch een e-mail ter bevestiging van uw reactie. U kunt deze reactie niet terug zien via Mijn reacties. De eigenaar van de woning neemt contact met u op. Wilt u meer informatie over uw reacties op vrijesectorhuurwoningen, neem dan contact op met de eigenaar van de woning.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Kan ik mijn reactie weer verwijderen?

Ja, dat kan zolang de reactietermijn nog niet is verstreken.

Als u bent ingelogd kunt een reactie verwijderen via Mijn reacties.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Wat zijn actuele en lopende reacties?

Bij Actuele reacties en Lopende reacties staan woningen waarop u onlangs heeft gereageerd. 

1. Actuele reacties: reacties op woningen waarvan de reactietermijn nog niet is verstreken.
Bij deze woningen ziet u uw huidige positie en hoeveel kandidaten er op dat moment op de woning hebben gereageerd. Totdat de reactietermijn verstrijkt, kunt u deze reacties nog intrekken.

2. Lopende reacties: reacties op woningen waarvan de reactietermijn is verstreken, maar nog niet definitief zijn toegewezen. Heeft u een woning bezichtigd, dan kunt u hier ook aangeven of u deze wilt accepteren of weigeren.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Wat zijn historische reacties?

Bij uw historische reacties staan de woningen waarop u enige tijd geleden heeft gereageerd. Deze woningen zijn inmiddels toegewezen aan een andere kandidaat.

Bij iedere woning ziet u de belangrijkste kenmerken van de woning zoals de oppervlakte en het aantal kamers. Verder ziet u wat uw positie op de woning was, met welke wachttijd de woning is geaccepteerd, of er sprake was van voorrang en hoeveel woningzoekenden er in totaal op de woning hebben gereageerd.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Hoe wordt huurtoeslag berekend?
De Belastingdienst kijkt bij de berekening van huurtoeslag naar de verhouding tussen de rekenhuur van de zelfstandige huurwoning en het actuele totaalinkomen (toetsingsinkomen) van alle bewoners van die huurwoning. Hierbij is de samenstelling van uw huishouden en uw leeftijd van belang. De rekenhuur is daarbij de kale huur plus een deel van de servicekosten.
Voor meer informatie kunt u terecht op www.toeslagen.nl.
Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Ik denk dat mijn resultaat niet klopt. Wat is er aan de hand?

Wanneer uw resultaat voor een woning minder gunstig is dan u had verwacht, kan dit verschillende oorzaken hebben:

  • Het ging om een populaire woning waarop veel mensen hebben gereageerd;
  • Voor de woning kregen woningzoekenden met een urgentie of indicatie voorrang. 
  • Voor de woning kregen woningzoekenden met een passende leeftijd, huishoudgrootte of inkomen voorrang.
  • Voor de woning kregen woningzoekenden die al in de gemeente, woonkern of het doorschuifcomplex wonen voorrang.

Wanneer er voorrangscriteria van toepassing zijn, dan worden deze in de advertentie vermeld. Wanneer uw resultaat voor een woning minder gunstig is dan u had verwacht, kan dit verschillende oorzaken hebben.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Bij mijn lopende reacties zie ik mijn positie niet terug. Hoe komt dit?

Soms wordt op verzoek van de corporatie het resultaat niet via internet bekend gemaakt.

Dit komt voor bij nieuwbouwwoningen omdat hierbij meerdere woningen via één advertentie worden aangeboden.
Het is ook mogelijk dat de corporatie een extra handmatige selectie uitvoert. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als ingezetenen van een gemeente voorrang krijgen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de corporatie die de woning aanbiedt.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie

Staat uw vraag er niet bij? Stel hem dan aan het Klantcontactcentrum.

Uitleg ?

×
Inkomenscontrole

Belangrijk nieuws over de inkomenscontrole! Lees meer in het nieuwsbericht.

x
Helpfunctie actief

De helpfunctie is nu actief. Klik bij een onderwerp op het ?-icoon om uitleg te krijgen. Klik nogmaals op Help? om de helpfunctie te sluiten.