Inloggen ? Inschrijven ? Help?

Doorzoek de website


Annuleren
×
Onderwerpen

Welkom

Inkomensvoorwaarden


Bij de toewijzing van sociale huurwoningen gelden allerlei inkomensvoorwaarden. Eerlijk is eerlijk, die zijn behoorlijk ingewikkeld. Het belangrijkste is dat u uw inkomen goed invult in uw registratie. 

De website toont u dan automatisch de woningen die bij uw inkomen passen en u ziet of u in aanmerking komt voor voorrang. Met de juiste gegevens wordt het zoeken een stuk makkelijker, u voorkomt ook dat u reageert op een woning die u niet mag huren. Uw inkomen wordt gecontroleerd als u een woning krijgt aangeboden. Wijkt dit teveel af, dan kunt u mogelijk de woning niet huren. Voorkom dus teleurstellingen en vul het juiste inkomen in.

Log in om uw inkomensgegevens te controleren en aan te passen. Klik vervolgens bij Mijn gegevens op Profiel en dan op Huishoudsamenstelling en inkomen.

Uw inkomen is bepalend voor  welke woningen u in aanmerking komt en of u eventueel voorrang krijgt bij de toewijzing. Hieronder leest u wat dit voor betekent.

Uw inkomen ligt onder de huurtoeslaggrens
Staat u met één of twee personen ingeschreven, dan mag de kale huur van de nieuwe woning niet hoger zijn dan € 597,30. Voor huishoudens van drie en meer personen mag de kale huur niet hoger zijn dan € 640,14. Dit noemen we passend toewijzen. Als in de advertentie onder het kopje VoorrangskenmerkenVoorrang bij passend inkomen’ staat, dan krijgt u voorrang bij de toewijzing.

Heeft u een urgentie? Dan geldt passend toewijzen ook voor u. Als u een urgentie hebt vanwege sloop of renovatie, dan gelden de afspraken uit het sociaal plan.

Uw inkomen ligt boven de huurtoeslaggrens, maar onder de € 36.798
U kunt op alle woningen reageren, maar mensen met een inkomen onder de huurtoeslaggrens krijgen voorrang bij de toewijzing van de goedkopere woningen.

Uw inkomen ligt tussen de € 36.798 en € 47.073
U kunt alleen reageren op een deel van het aanbod met een kale huur vanaf € 640,14. De website toont u automatisch welke woningen dit zijn wanneer u uw inkomen goed hebt geregistreerd. Ook worden de inkomensgrenzen specifiek vermeld in de advertentie. 

Uw inkomen is hoger dan € 47.073
U kunt alleen reageren op vrijesectorhuurwoningen, tenzij u een stadsvernieuwingsurgentie heeft. Met een een inkomen hoger dan € 47.073 en een stadsvernieuwingsurgentie kunt u reageren op woningen vanaf € 640.14 binnen uw zoekprofiel.

Belangrijk! Vanaf 3 december 2018 is het verplicht om uw inkomensdocumenten toe te voegen bij uw inschrijfgegevens voordat u kunt reageren op het woningaanbod. Wij adviseren u om dit zo snel mogelijk te doen. 

Voeg de inkomensdocumenten toe aan uw inschrijving (uploaden) voor u gaat reageren
Wij vragen u om per volwassene in uw inschrijving de documenten toe te voegen die u heeft gebruikt voor het bepalen van het inkomen. Meer informatie over het toevoegen van uw inkomensdocumenten vindt u terug op de pagina Inkomenscontrole.









Veelgestelde vragen

Waarom moet ik inkomensdocumenten toevoegen als ik wil reageren op een sociale huurwoning?

Het inkomen dat u opgeeft moet passen bij de huur van de woning. Als u actief reageert op het woningaanbod is het dus belangrijk dat uw inkomen klopt. Door het toevoegen van de inkomensdocumenten kan de corporatie vroeg in het aanbiedingsproces zien of u daadwerkelijk kans maakt op de woning. Door uw inkomen over te nemen van het document dat ook nodig is bij woningtoewijzing voorkomt u teleurstellingen en onnodige vertraging. Het aanbiedingsproces kan hierdoor sneller verlopen. Bij toewijzing voert de corporatie nog een definitieve controle uit als u alle documenten bij hen heeft ingeleverd.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Hoe kan ik mijn inkomensdocumenten toevoegen (uploaden)?

Log in en ga naar Mijn gegevens en dan het kopje Mijn documenten. Hier kunt u uw inkomensdocumenten toevoegen (uploaden). U kunt de digitale versie van uw inkomensverklaring of aanslag die u van de Belastingdienst heeft gekregen uploaden (in pdf-formaat), of een foto in jpg-, jpeg- of png-formaat. Zo kunt u bijvoorbeeld met uw smartphone een foto uploaden van uw papieren inkomensdocument. Elk document mag niet groter zijn dan 5MB. 

Wij vragen u om zelf het Burgerservicenummer (BSN) onleesbaar te maken. Dat kan bijvoorbeeld door een foto te maken van het document met de KopieID-app van de Rijksoverheid. Leest u ook de instructiepagina uploaden op een computer of uploaden met een mobiele telefoon.

 
Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Kan iedereen mijn inkomensdocumenten zien na uploaden?

Nee, alleen medewerkers van de corporatie die u een woning aanbiedt, kunnen de documenten zien om uw inkomen te controleren. Heeft u geen aanbieding, dan zijn de documenten niet op te vragen door de corporatiemedewerkers. De medewerkers van WoningNet kunnen uw documenten niet inzien, ook niet als u een woningaanbieding heeft. Zij kunnen alleen controleren of er een document aanwezig is in uw gegevens.

De documenten worden na een jaar automatisch verwijderd om te voorkomen dat er verouderde informatie blijft staan. Ook worden ze weggegooid als u zichzelf (of een ander persoon uit uw huishouden) uitschrijft.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie
Hoe is mijn privacy beschermd als ik mijn inkomensdocumenten toevoeg (upload)?

Wij vragen u om zelf uw BSN nummer onleesbaar te maken voordat u het inkomensdocument toevoegt in uw inschrijfgegevens. Als u het document vanaf een smartphone uploadt kunt u hiervoor gebruik maken van de kopieID-app van de Rijksoverheid. U mag het document ook zelf bewerken en het BSN nummer doorstrepen. Hiervoor moet u eerst het document printen zodat u het BSN nummer kunt doorstrepen en vervolgens scant u deze opnieuw in. Houdt u er wel rekening mee dat u het originele document moet kunnen overhandigen bij een woningacceptatie.

Alleen als u een woningaanbieding heeft kan de medewerker van de corporatie uw documenten inzien om uw inkomen te controleren. Heeft u geen aanbieding, dan zijn de documenten niet op te vragen door de corporatiemedewerkers. De medewerkers van WoningNet kunnen uw documenten niet inzien, ook niet als u een woningaanbieding heeft.

De documenten worden na een jaar automatisch verwijderd om te voorkomen dat er verouderde informatie blijft staan. Ook worden ze weggegooid als u zichzelf (of een ander persoon uit uw huishouden) uitschrijft.

Is uw vraag hiermee beantwoord?
Stel uw vraag aan het Klantcontactcentrum Dank u wel voor uw reactie

Staat uw vraag er niet bij? Stel hem dan aan het Klantcontactcentrum.

Uitleg ?

×
Inkomenscontrole

Belangrijk nieuws over de inkomenscontrole! Lees meer in het nieuwsbericht.

x
Helpfunctie actief

De helpfunctie is nu actief. Klik bij een onderwerp op het ?-icoon om uitleg te krijgen. Klik nogmaals op Help? om de helpfunctie te sluiten.