Regels over het inkomen veranderen


Per 1 januari 2016 verandert de wet. Heeft u een inkomen onder de huurtoeslaggrens? Dan komt u vanaf 1 januari alleen in aanmerking voor woningen met een huur tot € 586,68 (als u met één of twee personen bent) of € 628,76 (als u met drie of meer personen bent). Dit betekent niet dat uw kans op een nieuwe woning afneemt, omdat woningcorporaties meer huizen met een lage huur gaan aanbieden. Bovendien krijgen woningzoekenden met een inkomen onder de huurtoeslaggrens voorrang op de goedkopere huizen.

Huurtoeslaggrens

Of u een inkomen onder de huurtoeslaggrens heeft, hangt af van de hoogte van uw inkomen, uw gezinssituatie en uw leeftijd. Hieronder ziet u wat voor u de grens is:

  • Eén persoon: € 22.100,-
  • Twee of meer personen onder de 65 jaar: € 30.000,-
  • Twee of meer personen boven de 65 jaar: € 30.050,-

Wat betekent dit voor u?

Het zoeken naar een huis verandert niet. Als u inlogt op de website, ziet u in uw woningaanbod de huizen die aan uw woonwensen voldoen en waarop u kunt reageren. De huizen waarbij u de hoogste slaagkans heeft staan bovenaan.

Voorkom teleurstelling, vul uw inkomen goed in

Het is extra belangrijk dat uw inkomensgegevens kloppen. U voorkomt hiermee dat u op een woning reageert die u niet mag huren. Uw inkomen wordt gecontroleerd wanneer u een huis krijgt aangeboden. Klopt uw inkomen niet, dan kunt u het huis niet gaan huren. Voorkom dus teleurstelling en vul de juiste gegevens in. U kunt uw inkomensgegevens controleren en aanpassen. Log in en klik bij Mijn gegevens op Profiel en dan op Huishoudsamenstelling en inkomen.

Wanneer gaan de nieuwe regels in?

De nieuwe regels gelden voor huizen die vanaf 1 januari 2016 worden verhuurd. Veel van die huizen worden dit jaar al aangeboden. Daarom gaan de veranderingen op WoningNet op 5 november aanstaande in.

Urgentie

Heeft u een urgentie? Dan gelden de nieuwe regels ook voor u, behalve wanneer u een urgentie hebt omdat uw woning wordt gesloopt of gerenoveerd. Dan gelden de afspraken uit het sociaal plan.

Vragen?

Heeft u vragen? Neem dan gerust contact op met het Klantcontactcentrum van WoningNet voor de regio Utrecht via 0900 - 260 00 60 (€ 0,45 per gesprek ma t/m vrij 08:00-17:00 uur).

U kunt ons ook een e-mail sturen via het contactformulier op de website.

Uitleg ?

x
Helpfunctie actief

De helpfunctie is nu actief. Klik bij een onderwerp op het ?-icoon om uitleg te krijgen. Klik nogmaals op Help? om de helpfunctie te sluiten.